Back to school


Ah, nu måste jag få berätta!
Jag har ju varit på kurs minsann! Ungdomsledarkurs i Älvkarleby.

Det började redan på fredag kväll då jag helt slutkörd efter veckans jobbande fick skjuts av föräldrarna till Laxön där vandrarhemmet vi skulle bo på låg. Söta hus, alla i samma färg på hela Laxön, hehe.


Där träffade jag några av mina trevliga kurskompisar innan det va dags att sussa. Med två pratglada damer fick jag dela rum. Svinkallt men gött då vi hade glömt slå på elementet. Haha.

Morgonen därpå bjöds det på en jättegod frukostbuffé innan det hela började på riktigt.
Klockan nio satt vi i detta söta hus där de flesta av kurserna hölls.


Med de tre kvinnliga kursledarna talades det efter en introduktion om säkerhet, allemansrätten, hur man skulle hantera problem som kunde uppstå i en ungdomsgrupp och annat smått och gott. Några korta grupparbeten blev det också. Dagen efter hölls det dessutom en väldigt bra livräddningskurs. Det känns tryggt att nu veta hur man ska få igång en person om det nu skulle behövas någon gång. Bra kunskaper man hoppas man aldrig behöver använda.

Lite ris och ros dårå.

Alla kurser var väldigt bra, men jag hade gärna velat ha det lite mera seriöst. Lite mera matnyttigt på något sätt. Men det kanske blir svårt på bara en helg och det är en av de första gångerna kursen hålls. Är nöjd ändå då jag fick träffa massa nytt glatt fiskefolk, lära mig massor och verkligen hade jättekul! En stor tumme upp då jag känner att jag nu har lite kött på benen och är lite mer nyfiken på att någon gång kanske bli ledare för en liten barngrupp någon sommar! Eller lära ett gäng småtjejer att fiska! Något sånt vore ju faktiskt jättekul och vi tjejer är på tok för få ute på sjön för att jaga fisk!
Roligt också att man fick upp ögonen för att det verkligen finns i alla fall lite fler fisketokiga tjejer därute även om de flesta håller till norrut. Många hade åkt långt för denna kurs, riktigt poppis alltså!

En fotograf var med hela tiden och tog bilder för att göra lite reklam för kommande liknande kurser. Lite roligt de första timmarna, sen verkade det som inte bara jag utan nästan alla fick nog och försökte gömma sig. Haha. Irriterande, men det kan nog bli kul att få se bilderna. Thihi.

En gruppbild som en del av resultatet hittade jag online på oss alla förresten. Jag gömmer mig där bakom damen i röd väst till höger i mitten. Kan ni hitta mig där jag sticker upp? Haha.


Och tänk, det blir nog en flyfishinggirl av mig med en vacker dag! Av Fjällornas självaste Sivan fick jag lära mig att kasta lite bättre och prova två olika spön, ett Guideline som var lite styvare och ett lite mjukare som jag inte minns alls vad det var för märke på men... det mjuka var nog min favorit ändå. Jag får passa på att prova ordentligt på någon kommande mässa eller så, vore ju nice med ett sånt spö. En helt ny värld som öppnar sig. Det är så kul med fiske, finns så många olika delar att upptäcka, alltid nya dörrar att öppna till nya världar.
En bra sak var också ett handledsskydd som jag fick låna för att övningskasta bättre. Man stack ner nedersta delen av spöet i det så följde det armen mycket bättre. Perfekt för nybörjaren märkte jag!



Nä, det verkar riktigt kul det där med flugfiske, närkontakt till max med fisken. Man måste vara klarvaken varenda sekund. Då är det bara att vänta till nästa mässa dårå så jag kan få prova på några olika spön och hitta min nya älskling. Thihi.

Efter flugfisket som visserligen bara var på gräsmattan, thihi, skyndade jag iväg för att få fiska lite på riktigt med. Borta vid campingen och spinnfiskesträckan hade det faktiskt kommit upp en liten havsöring. Precis över gränsen på 45 cm för att få behållas. Lyckliga dam som hade dragit upp den minsann! Alla avundades vi henne!
Vacker låg den där på backen och det började rycka i fiskenerven så mycket på mig att jag fick ännu mer bråttom till vattnet. Thihi.





Jag provade lite olika drag. Lärde mig av en annan kursdeltagare som verkade bo i krokarna och var stammis på stället att det bästa sättet var att bara kasta rakt ut mot mitten och låta draget flyta med i forsen tills linan sa stopp. Då var det bara att veva in fort så att man inte fastnade och sedan börja om på nytt igen. Många små knep finns det. Kul när man kan lära av de som känner till dem.


Det började skymma där vi stog på rad allihop och försökte. Ingen mera fisk kom upp, men ah. Man kan inte lyckas jämt. En av oss var ju väldigt glad i alla fall. Thihi. Och mersmak fick man, ville egentligen inte slita mig från fisket den efter den korta timmen men det var ju strax middag på schemat.


Fredag kom jag alltså dit. Lördag och söndag var det kurs. Ynka 300 spänn kostade kursen där allt ingick såsom mat, boende, undervisning, kurslitteratur, en söt keps och lite fiske. Vilken kul helg! Lite nya bekantskaper blev det också med ett par tjejer. Så vem vet med vem och vart man åker och fiskar nästa gång!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0