Vid havsöringsjägarnas hörna

I ett sällskap på fyra blev havsöringsjakt i Älvkarleby i helgen jo. Vi shoppade på oss ett antal tubflugor, s-formade drag i grönt och blått, fiskekort, trelekanden och sänken i campingkiosken. Som om vi inte hade grejjor med oss innan...
När det var dags att fota var det tyvärr bara den gröna skeden kvar... Illa illa.


Valde en go plats med bra fors till en början, där det brukar dras mycket fisk, knepande och knåpade med krokar och flugor.


Vattenflödet var rätt starkt, det duggade och haglade i små skurar till och från. Solen sken emellanåt och gav en varm känsla av sommar.

Jag provade i strömmen med både skeddrag, spinnare och tubfluga. I de lugnare bakvattnen likaså. I mer strömt, mindre strömt.


En fisk visade sig här och var några få gånger. Någon på andra sidan drog upp en liiiiten jäkel framför ögonen på oss, inte ens säker på om det var en öring dock, men det där rycket hade ju inte varit helt fel att få känna på.


Jag fastnade olyckligt ett antal gånger och blev av med två tubflugor, fyra sänken och två drag varav den ena var min älskade favorit den gamla och riktigt bra morilden seatrout (sötnosen på bilden ja...) som jag fått så fina regnbågar på. Simmar riktigt läckert!
Man vill ju verkligen bara sparka till någonting när man blir av med ett drag man haft så länge och som blivit bra kärt... Hemska känsla!


Men men... lite svinn får man räkna med och ta allt med en klackspark. Hehe.


Korvgrillning räddade magen från att hungra ihjäl när man till slut upptäckte att det även finns mat i denna värld med då man bara var så inne på att den endast bestod av fiske.

Naturbilder blev det gott om. Bland annat av blåsippor som redan poppat upp och slagit ut.


Vatten är så vackert att fota. Aldrig likadant på två bilder. Och att få undra över vad som gömmer sig under ytan.

Men någon fisk blev det inte. De visade sig för oss bara för att lipa åt oss under de där dryga nio timmarna vi försökte locka dem iland. Elakingar!


Innan vi skulle hem ringde en av sällskapets vänner, meddelade att han hade fått jackpot dagen innan. Tre havsöringar, fullt fiskekort. Då ville jag bara kasta min Rapala-keps på marken och hoppa och stampa på den. Orättvisa är vad det är! Mwaaaaa!

Såg nu att endast nio fiskar hade dragits upp dagen vi var där. Damen i campingkiosken sade att det var väldigt mycket folk fiskandes den dagen. Ändå bara nio fiskar. Dagen innan sjutton fiskar uppdragna och inte lika mycket folk. Något måste jag ju hitta att skylla på när jag gjorde allt jag kunde komma på för att locka upp de små illbattingarna. Thihi.


Aja, man kan inte ha tur jämt! Snyft...
Men nästa gång tar jag dem!

Nä, jag ska inte vara för pessimistisk nu. Men ibland vill man ju verligen ha ett hugg i alla fall! Vädret var toppen, trevliga människor, bra sällskap, underbar utflykt! En riktigt bra dag fast det inte nappade för någon av oss!
Jag blev till och med solbränd! Helt knallröd var jag i ansiktet när jag kikade mig i spegeln, förutom en vit rand högst upp i pannan där kepsen satt. Fiskebränna är finfina grejjor det, man får alltid lika söta ränder och bara sol på ovansidan på vevhanden.

På tal om söta prylar. Karln min har ju massakerat ett fiskespö, jag fick ont i magen bara han sågade itu det! Sedan skar han ut ett hål i den radiostyrda båten han fick av mig i julklapp förra året ( tacksamt, hehe...) och kastade i det nu nedkortade spöet. Några tomma colaflaskor fästa med gummisnoddar som stöd och ja, han är förlåten. Nu blir det nytt sorts fiske i sommar. Haha. Hoppas bara inte storgäddan nappar. Detta ska blir skitkul att prova!
Radio con-trolling hörde jag att det kallades. Fyndigt!


Det var på tiden förresten. Min nya jerkrulle haver nu ordentligt med lina på sig. 0,36 i tjocklek för de stora bestarna.


Kan inte vänta tills jag kan ut och prova det, vilket borde bli någon dag nu i veckan! Det rycker ju i fingrarna av fiskefeber!

Eller nja, vänta ett liiiitet tag, träningsvärken har satt in ordentligt efter att jag höll i spöt i forsarna. Nu är det vår! Snart är fiskemusklerna back on track då många fiskepass redan är inplanerade! Tjohoo, så kul det skall bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0