Jag vill inte hem!

Hmmm... detta börjar mer och mer kännas som en fiskeblogg! Men men... det är ju sommar så går icke att göra något åt saken. Thihi.
Under veckan har det blivit en resa till Åland. Så ni får väl se detta som en recension ni som lessnat på alla fiskeinlägg. Haha.


Hejdå Svea Rike!
Men Eckerölinjen tog vi bilen och smet över till denna goa svensktalande ö där man undernart nog förstår vad alla säger! Mjo, nån dag ska jag lära mig finska ordentligt med, jag är ju trots allt halvfinne, men inte idag. Thihi. Lunch och shopping på båten hann man med i snabba ryck innan man var framme. Tjo tjena detta går fort det, ingen Viking line direkt där man kan slappa sig till Åland.


Hästhagens stugor hette stället vi bodde på i fyra nätter i Marby ute på Eckerö. Med våran stuga hade vi finfin utsikt och en egen liten strand bestående av hälften sand, hälften klippa. Inte dumt alls!

Öppen spis i vardagsrummet är inte dumt det inte!

Två stycken sovrum i stugans bortre hörn.

Mina nyinköpna Mairanne fick naturligtvis hedersplatsen på kaffebordet. Mums så livsfarliga de är!

Stugan var stor och rymlig, egentligen för fyra personer. Dusch och dass fanns precis utanför. Riktiga sängar så man slapp ligga på såna där billiga britsar som det oftast brukar vara i stugor annars. Det enda att klaga på var att det inte var någon kvällssol över den, kvällssolen var ju på andra sidan vattnet. Men det gjorde inte så mycket. Vedeldad bastu (en sån riktigt finsk en alltså, hehe) fanns det ju att boka gratis så vi satt mest där om kvällarna. Det är konstigt så ren man känner sig efter att ha svettats bort halva en själv. Haha. Plus att man var ju så trött efter allt fiskande att vi orkade bara ligga och kika på tv så snart matkoman hade slagit in efter dagens middag.

En båt ingick i stugan och med 100 spänn om dagen extra fick man låna motor och puttra runt. Bensin tillkom ju såklart enligt gällande bensinpriser men vi som inte är så mycket för att trolla eller så klarade oss finemang på fem liter i två och en halv dagar.


Fiskekorten var lite kluriga, alla byar hade sitt eget verkade det som, så att få fiska på båda sidor om sjön så var man tvungen att köpa två stycken. Men men, det gick ju det med. Hihi. Vi hade ju såklart båda så som vi far runt hit och dit.


Fiskandet nudå alltså. Så snart vi kom dit, hade träffat den otroligt trevliga uthyraren av stugorna, fått nyckeln och motorn till båten, lastat ur bilen, så bar vi iväg ut mot fisken.


Vi provade lite här och var längs vassen, jag med jerkspöt i högsta hugg. Det sades att det var hårt fiskat men inget vi märkte av direkt. För smack sa det så hade jag något riktigt tungt på spöt att veva in. Jäklar vilken best! Kunde inte tro mina ögon när jag fick se hur stor gäddan var! Runt fyra, fem kilo måste det varit! Wiiie! En rolig fajt på grunt vatten. Tyvärr så droppade han ju såklart ner min kamera och innan vi hann märka det så hade vi redan fotat och kastat tillbaka den. Thihi. Men nog syns han bra ändå. Nytt gäddrekord! Äntligen har jag slagit mina fjuttiga tre kilo. Inte fick jag väga eller mäta den heller dock då vi inte hade såna prylar med oss såklart. Hopplöst. Thihi. Men nöjd var jag så räckte bra ändå! Vad chansar ni på den väger tro?

Den högg i alla fall på min lilla Baby Buster av färgen "Hot Pike" som verkar vara riktigt poppis bland gäddorna ju! Tur att jag shoppade på mig en ny innan vi gav oss av hit.


Fisket gick bra därefter med. Min Thomas drog upp ett par gäddor han med även om de var mycket mindre. Ett par abborrar högg men sen var det bara att åka in igen.
Hans större gädda högg på en rödvit Buster Junior och den akvariestora på En Black Bee-spinnare med guldsked.
Själv fick jag en del abborre på min Black Bee-spinnare med gul sked. Black Bee sviker aldrig! En av mina absolut favoriter och ett måste i fiskeväskan! Ger alltid fisk!

Nästa dag fick vi besök av Thomas pappa, hans vän och systerdottern. Så mer fiske blev det tillsammans med massa grillande av mumsig färdigmarinerad fläskkarré från Hugos.
Mer fiske blev det såklart då systerdottern hängde med oss ut i båten. Vi försökte pilka strömming, fick några ynka stackare. Antagligen är de inte inne där heller alltså.

Nån mindre gädda till blev det såklart men annars var det lugnt.

När de åkt hem med Ekerölinjen igen så solade vi lite och sen såklart fiskade vi lite till. Gädda igen men nu på min nya papegojfärgare Buster jerk när jag lockade med den så sakta som det bara gick i form av halvdöd fisk! Underligt nog var det exakt samma gädda som sambon fick upp bara tio minuter innan. Att de verkligen vågar sig på ett nytt drag efter att ha smakat och fastnat på ett. De måste ju vara ruggigt hungriga då?

Chipssugna som vi var beslutade vi oss för att ge oss ut på jakt efter såna istället. Hugos som affären hette så sött som bara låg några kilometer bort hade ju såklart stängt. Handlaren som den andra affären hette åt andra hållet hade ju såkalrt också stängt, fem minuter för tidigt trodde vi men kom på att det var ju faktiskt finsk tid som gällde nu. Allt gick en timme för fort ju! Hehe. Sån tur att macken på andra sidan hade öppet så vi fick våra chips till slut, med en påse dipp på köpet. Vi passade även på att köpa lite knackkorv att lägga på stenarna i bastun senare. Det är ju så förbannat gott med basturökt korv! Mums vilken god smak det ger! Synd de inte hade den där sorten som heter bastukorv bara eller länkkorv eller vad det nu var.... Den är så galet god! Men vad kan man förvänta sig av en liten kiosk? Är glad att de hade korv alls. Och chips! Eller Sips som de heter i Finland. Thihi.


Mariehamn besökte vi en av dagarna. Mysig stad men dock med för lite shopping enligt lilla mig. Thihi. Söta gallerior har de i alla fall.

Vi hamnade i hamnen efter all shopping (som visserligen mest bara bestod av en hög drag förutom ett par små örhängen dårå). På Von Knorring käkade vi middag i form av dagens special: Abborrfilé med dillsås och potatis. Satan i gatan så gott! Ett ställe jag verkligen rekommenderar, lika god mat som det var mysigt att sitta på ett skepp och äta lyxmat.


Siken tyckte in om oss tror jag, vi bottenmetade efter den några kvällar men fick bara glada abborrar. Men när myggen inte var på oss för mycket så passa de vi på att njuta av den underbara solnedgången. Åland är nog lite av ett paradis ändå. Själv känner jag mig så vansinnigt hemma med när någon lite här och var pratar finske. Thihi. Det är som musik för mina öron!

Hem hade vi ingen som helst lust att åka nej, vi ville ju bo kvar där några veckor till bland gäddor, bastu, natur och frihet. Men men, men smörgåsbord bokat på båten hem blev man lite tröstad. I alla fall när man högg in på desserten. Inte lika gott som Viking Lines buffé men jodå, visst hade Eckerö sina juveler med uppdukade.


Mer bitmärken i min lilla Baby buster "Hot pike" fick jag i Trästa då en riktigt fightingglad och tung gädda högg ordentligt när jag kastade längs vassen vid den brygga där jag senast blev av med min förra Baby buster. Kanske var detta samma best? Fast den såg en aning större ut. Hamnade inte på bild men äh, man kan ju inte fota alla gäddor heller! Hehe. Vi var ju ändå där för att fiska strömming.... som inte fanns... Aja. Hehe.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0