Blodigt värre

Moahahaha... nu känner jag mig lite mordisk...



Nädå, jag är ju faktiskt en rätt så snäll liten flicka... Jag lagar sylt! Denna gång svartvinbärssylt. Svarta vinbären från sommarens skörd på kolonilotten tog för mycket plats i frysen så nu jäklar fick de åka ner i burkar istället. Thihi.

Gott värre blev det, och nu har man väl sylt för hela vintern, jisses. Detta receptet använde jag mig av i alla fall:



Svartvinbärssylt

2 liter svarta vinbär
2 dl vatten
6 dl socker
natriumbensonat uppmätt enligt vad som står på påsen


Rensa och skölj vinbären. Koka bären mjuka i vattnet och tillsätt sockret.

Låt koka fem minuter och skumma sedan av. Blanda i natriumbensonatet enligt vad som står på påsen.

Slå på i rengjorda burkar (värmda i 100 graden i ugn en kort stund innan för att döda eventuella bakterier) och förvara svalt.




Medan jag pysslade med min lilla sylt gjorde killen min svart vinbärslikör. Spännande att se hu den kommer smaka sen. Gjorde på slånbär sist nämligen. Thihi. Jorå, ni ska få receptet på den med.


Likör

Bärsprit:
2 liter ca 1 kg svarta vinbär/slånbär eller andra passande bär
1 liter okryddat brännvin som vodka


Till varje liter färdig bärsprit:
600 gram florsocker
2 dl vatten
2 cm vaniljstång (valfritt)


Rensa bären och skölj dem och låt rinna av. Tag två flaskor och stoppa hälften av bären i varje. Häll på spriten.

Förslut flaskorna med kork eller skruvkork eller liknande. Låt stå i ca 3 veckor. Skaka på dem då och då.

Sila bort bären med en silduk eller kaffefilter. Häll upp spriten i två nya flaskor.

Blanda socker, vatten och vanilj i en kastrull och koka ihop till en sockerlag.
Låt svalna och kyl sockerlagen.

Fördela sockerlagen i bärsspriten, skaka om och låt gärna stå någon dag.

Nu är slånbärslikören klar!


Kommentarer
Postat av: Laxarn

Vilken energi ni har....själv är man ju mest soffpotatis denna årstid...

2010-02-04 @ 16:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0