Hipp hipp hurra och grattis i stora lass!

Idag fyller Myra ett helt halvt år! Det ni!

Hon är nuförtiden en stor, vacker och vild sessa på över 3 kilo, bortskämd med kärlek, kel, godis och lyxmat så mycket som det bara går! Hon går sina enga vägar, har absolut en egen vilja, men en bit ost gör hon vadsomhelst för. Till exempel att sitta ner och göra vacker tass.
Myra kommer fortfarande med nya sorters ljud då och då som vi aldrig hört förut, verkar ha ett enormt ordförråd minsann, thihi. Men oftast jamar hon bara kort för att fråga i vilket rum husse och matte är. Svarar man så kommer hon tassandes direkt och vill umgås.

Nästan alltid vill hon vara i samma rum som husse och matte eller ligga högst upp i sitt klätterträd och spana ner på allt och alla. Där har hon koll på allt som händer. Ser hon något intressant ställer hon sig upp med svansens stora, fina plym rakt i vädret.

Lekfull och busig, jagar våra fötter under täcket när vi ska sova eller när hon tycker vi sovit för länge. Självlärd inom apportering, kastar man iväg en leksak springer hon åtta av tio gånger iväg, hämtar den och kommer tillbaka i full fart och lägger ner den bredvid så att man ska kasta iväg den igen.
Hon är en mycket speciell liten katt vår lilla Myra som har fått en stor plats i husses och mattes hjärtan! Men oj, så hon växer och fyller som sagt idag redan ett helt halvt år! Thihi.

Everything changes

Titta så fint de ligger på plats i sin låda de små tapetrullarna! Kallas Moda och kommer från InTrade. Amerikanska tapeter som var tvättbara läste jag. Vilken lyx! Tyvärr låg priset därefter med... iiiih! Tur vi bara skulle ha en liten fondvägg till sovrummet!

Men näpp, inte fick de stanna länge där i lådan inte!
Efter att gräddvit matchande färg hade kommit upp på de andra väggarna...

Jojo... klart jag målade allt med denna lilla pensel! Okaydå, såhär var det väl mera kanske...

...så åkte våderna upp. Det tog ett bra tag med denna elaka mönsterpassning och sneda väggar, men jäklar så underbart snyggt det blev då! Jag har då i alla fall aldrig sett några snyggare tapeter! Vi kommer ju stortrivas i vårat nya sovrum, wiiiiie! Thihi.

I gamla hemmet är det dock inte lika toligt att vistas. Det står lådor överallt, men snart är nog allt nedplockat! Så skönt att få komma härifrån även om jag kommer att toksakna vår gamla lägenhet! Men näää, det räcker nog med en liten lägenhet. Thihi.

Inte är det bara väggar som förändras här förresten. Jag har upptäckt att när jag sminkar mig lite extra och ler ordentligt med ögonen så har jag faktiskt fått jättesöta små rynkor ju! Coolt! Det är ju något av det finaste man kan ha enligt mig! Älskar dem! Wiiiie!!
Och jo, nu när man är 27 är det väl på tiden att man får sina första såna små söta saker vid ögonen!

Myrmys

Äntligen! Som jag har letat!

Min Myra är ju såklart bara värd det allra bästa, sötaste och finaste och har hittills fått äta på vanliga tråkiga tallrikar och delat säng med oss... till nu, för nu har jag ju hittat de sötaste, bästa och finaste sakerna som bara är just hennes! Jag har sökt med ljus och lykta efter något som passar fröken, men överallt har det funnits så tråkiga vardagliga saker. Myra ska ju verkligen ha något extra!

Och här är de! Ett par jättesöta skålar för vatten och mat med passande text på, thihi. Bara 49 spänn på Arken. Jag måste nog handla henne ett par till så det blir lätt att byta och diska, så otroligt söta skålar ju!

En kattbädd har inte alls varit lätt att hitta, men taaadaaa! Denna som såg ut att passa en liten prinsessa gillade hon mest att leka runt i när jag tog ur kudden ur den, hoppa i och ur och ta med leksaksråttorna. Men hon sussar nog även sött däri snart skulle jag tro. Inte för ofta bara. Det är så mysigt när hon kommer och lägger sig spinnande vid våra fötter och när vi sen vaknar ligger hon istället på rygg helt däckad med tassarna åt alla håll mellan mig och sambon. Thihi.
Också köpt på Arken för bara 129 spänn. Yay!

Ve och fasa!

Men ånej och ojojoj! Vad har karln min nu ställt till med i nya lägenheten? Så det ser ut överallt! Iiiiih!

Hur ska detta sluta... ujujuj...

Pling! Vilken idé!

Men titta vad jag hittade! Nu behöver jag inte shoppa, utan kan sy min egen precis i den färgen jag vill ha, en lila alltså! Thihi.
Mönster från Stoff och stil, det var tusan!

Tyget ska jag dock shoppa från Tyg.se som hade de allra finaste lila sweatshirttygerna! Tygproverna är redan beställda så jag kan se vilken lila som är sötast! Yay!

Så roligt, det blir ett projekt att inviga nya hobbyrummet med sen dårå! Wiie!

Du skådar här ett par rosa kaniner!

Haha, Virre och jag provade dessa oh, så fruktansvärt fula men oh, så underbart sköna sparkdräkter! Vi bara måste ha varsin till våra tjejkvällar sen när vi sitter på balkongen med ett glas rosé i solnedgången senare i sommar! Stackars grannar kommer bli blinda! Thihi.

Jag ska fasen hugga mig en sparkdräkt från Gina tricot redan imorrn, attans jag inte köpte den idag då! Men hmm.. på bilden provar jag en XS, myyycket udda storlekar. Men bara jag får sy om min lite med så kommer den sitta mycket gosigare sen! Yay!
Stackars stackars stackars våra karlar som tvingas se oss i dessa, men lite ska de väl tåla. Thihi.

Lockpriser under måndagsmässande

Fiskemässa i Uppsala? Det händer inte ofta nej, men denna gången hann både jag och sambon kika in på Drabanten nere på stan där det hade dukats upp en godisbuffé för alla fiskenördar. Perfekt för att få tänka på något annat är jobb och flytt en stund.
Polarvargen tror jag det är som håller i minimässan, mycket bra initiativ! Och jättekul att spana runt på!

Såklart blev det ju en hel del godbitar shoppade. Detta hann vi plocka med oss hem...

Det ska bli spännande att testa den håriga rödvita "råttan", ska ju vara jättebra på tröga vår- och särskilt tröga höstgäddor har jag hört då den rör sig väldigt realistiskt i vattnet.

Grodorna var en ny uppfinning jag inte sett förut vad jag minns. Måste vara nån slags underlig spinnare, tål såklart att testas. Både jag och sambon föll ju för dem. Thihi.

En jerkbaitlåda var ju nog ändå det största kapet! Så underbart att inte behöva trycka ner de stora bumlingarna i små vanliga fiskelådor utan använda en sån här! Här är lådan fylld till bredden nästan, ändå hade vi några elakingar till som nog får vara utanför ändå. Aja, man kan inte få allt här i livet! Eller?

Flugfiske är ju min nya... fluga. Thihi. Så jag måste ju passa på att ha mig en regnbågsask med klara flugor som ska funka! Regnbåge känns som en sån bra fisk att börja flugfiska på. Lätt att få tag i då man bor i Uppsala och tyvärr inte bland de rödings- och öringsrika sjöarna i norrland eller liknande. Stackars mig!

Myra klappar händerna av lycka och utbrister: "Men, men, men... det innebär ju att jag kommer få ännu mera supergoda firrar att mumsa i mig! Jippi!"

Trixig aktivering av kissen

Så duktig min lilla Myra är! Även fast hon var lite trött och seg vid tillfället så ställde hon ju såklart upp för godbitarnas skull!

En av anledningarna till att jag valde just den sibiriska katten var att den är lite hundlik till sättet, och det syns ju ändå rätt tydligt här. Thihi. Att de även används som cirkuskatter i Ryssland säger en hel del. Wiiie!

Jahapp, då var det bara att fortsätta träna. Ska även passa på att shoppa mig en clicker som man tränar hundar med. Spännande!

Förflyttningsbestyrsplanering

Det rycker verkligen i mig av iver att få börja pyssla, inreda och fixa och trixa!
Vi har just fått nycklarna till vår nya lägenhet och oj, så jag stortrivs allaredan! Det ska bli så roligt att få börja om från början och göra allt skitsnyggt! Så underbart nu när jag har jobb och allt med så det inte gör lika mycket om det råkar kosta lite extra här och var, bara allt blir perfekt!

En liten guidning skulle väl vara på sin plats...

Här är då alltså vardagsrummet...

...köket...

...sovrummet...

...hobbyrummet...

...och min favoritdel av badrummet!

Visst ska vi göra om lite väggar och slipa lite golv, men annars är det tiptop! Yay! Jag kan knappt vänta tills vi flyttar in! Thihi.

Såg förresten två katter och en hare springa förbi på gräsmattan utanför med, så Myra kommer nog trivas hon med och sitta och spana ännu oftare ut genom fönstrena.

Misse och matte

Myra är inte världens mest enkla katt att bli fotad med. Man får ha tålamod så in i Norden! Thihi. Men jag ville ju så gärna ha en bild på båda oss och efter ett tag lyckades jag i alla fall någorlunda. Wiiie! Hon tittar näääästan in i kameran ju... eller hur? Thihi.

Stillat begär för stunden

Ah, jag bara älskar nya leksaker! Och jäklar, nu har vi nog legat i lite igen. DEt är mycket man behöver... och inte behöver men vill ha ändå. Thihi.

En elgrill behövdes ju till balkongen i alla fall då vår förra exploderade helt plötsligt då den lessnat på oss antagligen, så denna sötnöt från OBH Nordica får nu stå till vår tjänst hädanefter. Riktigt bra grill faktiskt, och stor och rymlig. Får plats med massor med mat samtidigt ju.

Gameboy har man lirat i ett antal varianter, men nu är det 3ds som gäller. När brorsorna hade varsin ville jag ju också ha en! Jag kunde bara inte motstå! Det finns ju så mycket Zeldaspel till den med ju! Har först och främst roffat åt mig "Spirit tracks" och är helt besatt. Iiiiih! Så kul!

Myra måste ju bli lite mer bortskämd ändå. Hon fick lite bollar i gummiband att jaga runt efter. Att man kan bli så galen i saker som rör sig och pinglar! Thihi. Hon är ju bara för söt!

Nu rymmer vi ut i våren!

Klart det blivit en del fiske nu när det varit så underbart väder. Och i lördags var jag, sambon och en hel del fisk på hugget i Väddökanalen.

Då det inte hade blivit något vidare nappande helgen innan när det var regnbågpremiär med onödigt tröga bågar, samt lite gäddfiske utan vidare resultat var det nu dags att skärpa till oss.

Vi hittade en riktigt bra och grund vik där det verkligen vimlade av gädda. Vinden låg på åt rätt håll och solen sken och värmde så skönt. Fyra gäddor på cirka en halvtimme fick vi upp, fler simmade efter dragen i det klara vattnet men hann inte hugga förrän de såg oss stå och vifta i båten. Vi får vifta mindre nästa gång. Thihi.

Gäddorna runt och under 2,5 kilo ungefär som nappade var ena riktigt pigga små odjur ändå. Vårglada och vred sig likt ormar när de försökte ta sig loss. Tre av dem fick såklart åka hem igen, men den största fick följa med oss hem istället. Så friska fina gäddor måste ju göra en sån bra gäddpudding minsann! Det kan inte vara lätt att vara så god inte... thihi.

Väl tillbaka vid bryggan igen efter några timmars utflykt runt om i kanalen, såg vi att det stog folk på bryggan och drog massvis med strömming! Vad tusan! Så tidigt? De brukar ju inte komma in förrän om ett par veckor åtminstone. Men jojo, nog fanns det strömming. Ekolodet visade stora moln av svarta prickar längs bottnen närmast bryggan. Ujujuj, så kul!

Så såklart passade vi på att klura på en häckla och doppa ner den för att få vår lilla del av de elektiska sillarna vi med. Det nappade otroligt bra, så bra har det nog aldrig nappat där ens. Så läckert! Och vad underbart det var att få dra lite strömming igen! Ju fler på häcklan, desto tyngre och roligare! De såg alla så goda ut att man ville sätta tänderna i dem direkt ju!

Då vi blev kvar så länge fick vi även se den gammaldags traditionen på Väddö; hur man drar "not". Ett annorlunda sätt att lägga nät. De ror ut med ett slags nät i en halvcirkel ut i kanalen och halar sedan in det från land igen och fisken som råkar vara innanför. Det var något helt otroligt vad mycket stömming de fick på så sätt! Ujujuj!

Kattfisk

Igår fyllde lilla Myra hela 5 månader! Så stor hon börjar bli, och liknar för var dag mer och mer en fluffig sibbe. Hon har fått så långa tofsar i öronen och en början till lite ovanpå dem med. Lång gosig päls, klargröna ringar runt pupillerna och en stor vacker plym till svans istället för det där söta lilla snöret hon hade när hon kom till oss. Världens vackraste lilla pälskling! Wiiiie!

Hennes absoluta favoritplats verkar vara i fiskehåven. Så snart vi ställer fram den en liten stund innan vi ska ut och fiska så kryper hon in där och lägger sig och sniffar. Måste verkligen lukta jättegott för en liten kisse. Thihi.