Bortskämd sytant

Åh,  titta så bortskämd jag var sist jag kom hem efter ett dagpass! Karln min hade lagat jättelyxig paj med parmesan, salami, parmaskinka och annat gott i och på! Så underbart god den var! Jag har det bra jag. Thihi.


Annars har jag knåpat mig lite längre på ett av mina projekt, ett prickigt förkläde. Nu börjar det till och med se ut som ett fast det är halvt ihopnålat bara! Fattas bara applikationerna snart då. Lite jordgubbar ska det nog bli till sommaren, måste ju passa bra? Eller någon som har något annat förslag?


På tal om jordgubbar, bakade ikväll årets första rabarber och jordgubbsrutor. Det finns nog inget godare nej. När man får baka dem, då vet man att sommaren snart är här! Nästa gång blir det på svenska jordgubbar och svenska rabarber istället, men dessa var det veklingen inget fel på heller! Mums!
Receptet är lånat från tasteline någonstans i alla fall!

Rabarber- och jordgubbsrutor (1 långpanna)


200 gram smör
5 dl socker
1 dl muscovadoråsocker
4 st ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
300 gram rabarber
250 gram jordgubbar

1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg två bakplåtspapper omlott i en långpanna ca 30 x 40 cm.

2. Lägg smöret i en skål och smält det på svag värme i mikron. Rör ner socker, råsocker, ägg,
mjöl och vaniljsocker med en slev till en slät smet. Häll den i långpannan.

3. Ansa och skala rabarbern. Skär den i fjärdedelar på längden. Lägg ut rabarbern i ett rutmönster på
smeten och fyll hälften av rutorna med halverade jordgubbar.

4. Grädda i mitten av ugnen 30-35 minuter. Kakan ska fortfarande vara kladdig när den är klar. Dra kakan ur pannan med hjälp av bakplåtspappret och stjälp över långpannan. Låt svalna. Skär kakan i bitar och servera.


Och så avslutas det med en jordgubbsnäsa.... Hmmm... japp! Over and out!




Kommentarer
Postat av: Thomas

Rabarbertutorna var jättegoda gumman! :) puss

2010-05-12 @ 11:14:08
Postat av: miiaoo

oj oj så goda dom verkar! Ska prova dom när det finns egna gubbar här hemma..

Nu dräller det av syidéer i huvudet på mig, men inget blir gjort.. Blä..

Orkar inte just nu..

Förklädet blir nog fint tror jag bestämt! =o)) Jordgubbar på passar ju perfekt ju!

2010-05-13 @ 14:40:45
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0