Svajigt

Ah, äntligen blev det en liten vintertur ut till Skarholmen! Visserligen bara för att prova en liten kort stund, men det kändes underbart att få vara tillbaka i fisket igen.
Abstinensen har varit alldeles för stark! Haha, hur många nätter har jag inte drömt om att jag står och fiskar nånstans och så hugger det till, ordentligt!

Till och med så har min dröm jag hade som liten har kommit tillbaka några gånger
som den brukar såhär om vintern. Jag sitter inne på mitt rum, uppe i våningssängen, det är decimeterdjupt vatten och fiskar simmar runt därnere på golvet, och jag sitter och metar och försöker kasta närmre de små rackarna... No comment. Haha. Jag var nog besatt av fiske redan innan jag ens fyllt tio skulle jag tro. Ändå åkte man ju inte och fiskade mer än bara ett par gånger per år då med familjen.

Men nu till gårdagens bravader. Eller nja, det blev ju tyvärr inga som helst napp, men en underbar dag var det! Isen kändes dock inte alltför stark, det var på vissa ställen ordentlig moddigt mellan den och den djupa snön ovanpå. Osäkra isar har många varnat för och jo, karln och jag höll oss inte för långt bort från säkerheten, många gånger satt vi på bryggorna, borrade hål precis bredvid och pimplade ovanfrån bryggan.

Det svajade till ordentligt i isen när min pojkvän hoppade ner på den från bryggan en gång, Uss, så rädd jag blev då! Avskyr sånt där! Kallt vatten och knakande/guppande is är inte min grej nej.

Men jag tror inte fiskarna riktigt var på humör idag, de rörde väl sig som vanligt inte ur fläcken dessa kalla tider. Vi provade olika ställen, blänken, pirkar, tekniker, både strömming, räkor men även mäskande med delikatessen stekt citronpepprad rödspätta! Men näpp, det kanske var för tidigt på dagen då klockan inte var med än tre, bättre lycka nästa gång hoppas jag. Påminner mig om att jag måste byta lina på pimpelspöt, denna tunna nylonlina som satt på håller ju bara för en halv abborre känns det som!

Frisk luft och fina vinterbilder blev dagens fångst. Min kamera tyckte dock inte om kylan direkt och gav upp efter bara några bilder. Men oj, vilken vacker dag!
Kan inte klaga på att man inte sov gott sen i alla fall! Thihi. Snacka om att däcka!



Kommentarer
Postat av: Daniel

Vad härligt det ser ut att vara =) Vi hade sånt där härligt väder igår men jag gömde ju mig i garaget istället =)

2010-02-08 @ 14:09:25
Postat av: laxarn

Fina bilder ! Synd att ni inte fick någon fisk!!Skaffa en varsin flytoverall så känns det tryggare men glöm inte isdubbarna!Pröva typ bergmanpirken typ 70 mm storleken och pröva med rödvitfärgkrok med vita maggot på !!En riktig abborrdräpare..he he vackert med kvinnor som fiskar....

2010-02-08 @ 14:56:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0