Sötnöt!

Ojojoj, denna paj har jag längtat efter att göra ändå sedan jag åt en bit för första gången för någon månad sen. Min egen blev nästan lika bra med recept från Ica, plus att jag fick knapra i mig massor med nötter vid sidan om.

Pecanpaj


Deg:

200 g smör
5 dl vetemjöl
2 msk socker
iskallt vatten, salt


Fyllning:

3 dl pecannötter (150 g)
30 g smör
2 ägg
2 1/2 dl mörk sirap
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl farinsocker
2 msk vetemjöl



Börja med degen. Skär smöret i tärningar. Nyp ihop eller mixa i matberedare smör, mjöl, socker och 1 tsk salt.
Tillsätt 1 1/4 dl iskallt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Lägg i plastfolie och låt vila 1 timme i kylen.
Sätt ugnen på 150°C. Smält smöret. Vispa äggen och blanda med smör, sirap, vaniljsocker, farinsocker och vetemjöl. Tillsätt nötterna.
Kavla ut degen på ett mjölat underlag. Klä en pajform, ca 28 cm i diameter, med degen. Nagga med en gaffel. Häll smeten i formen och tillaga i ugnen 40–50 minuter. Servera gärna med vaniljglass.


Pecanpajen blev riktigt poppis både hos sambo och föräldrar. Wiiie!

Och medan jag pysslade med mina frön och krukor så svängde killen ihop världens lyxmiddag! Helstekt oxfilé i ugn med ugnsbakad rödlök, palsternacka, potatis och morot och kanarell- och cognacsstuvning! Allt perfekt tillagat! Vilken underbar karl jag har! Puss på dig! Kvinnans väg till hjärtat går nog fasen också genom magen jo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0