Bluff eller båge?


Gaaah! Vilken lördag det blev! Upp kvart över fem för att trassla in sig i fiskegspön, frukost och väderrapporter.
Även fast jag var klädd som en Michelingumma högg det till i kinderna när vi traskade mot bilen lagom försenade med ögonen lysandes av tidsoptimismen.

Några minuter över sju, då starten gick för oss fisketokar, parkerade vi ändå till slut på Örsjöns lilla parkering, förvånade över att det inte var mer folk än det var där ändå, knappa femton bilar. Vi fick veta att isen inte hade gått upp för mer än åtta dagar sedan, så kanske tvekade många därför.
Örsjön, en söt sjö med put and take-fiske alltså. Regnbåge främst, men även lite öring och röding i små mängder skall finnas där någonstans.

De pigga och glada ägarna sålde oss varsitt fiskekort och sedan var det bara att ut och klampa i skogen. Stig upp och stig ner. En planka hal som is, av just frost jo, liggandes över en liten å blev en nötknäckare. Hur skall vi nu ta oss över denna utan att halka i? Vattnet såg inte sådär inbjudande varmt ut direkt... Och så fort man satte foten på plankan kunde man göra en äkta cirkusvolt. Hmm hmm... Men min fenomenala sout till karl kom ju på att man kunde lägga granris på den efter en stunds funderande. Sagt och gjort. Fortfarande halkigt men med lagom besvär kom vi faktiskt över. Hadiraja hej och vi kunde ställa oss på våran kära gamla klippa som visserligen var lika halkig den. Det gällde att kolla noga vart man satte fötterna. Fiske är inte bara en dyr utan även en mycket äventyrsrik hobby, inte sant?


Några timmar gick med räkmete och spinnfiske. Killen min hade ett par försiktiga hugg som släppte lika fort som de hakade på dock. Framåt lunch började hade de flesta runt oss dragit upp i alla fall en fisk per sällskap. Men det verkade lite trögt ändå... Särskilt för oss som alltid brukar ha tur just på detta "säkra" ställe.


Ett vak till höger. Jag balanserade på min lilla klippspets och försökte låta bli att fastna med linan i träden som hängde som hånfulla tentakler ut över vattnet. Jag lyckades få in en bra fjong och svinga iväg min lilla spinnare till slut ändå.
Den hann knappt landa förrän det högg till ordentligt. Äntligen! Första fisken! Första fisken för i år! Inte tappa inte tappa... Siiiiiitt kvar!
Och jodå, fast bågen var väldigt slö och så lätt ibland att jag verkligen trodde jag tappat den, så kom den till slut in, blank och fin. Plaskade lite extra innan den hamnade i håven. Yes! Dagen är räddad! Den första är alltid viktigast så att man kommer hem med något i alla fall. Hehe.


Firren tog på denna lilla spinnare. Köpt på Biltema har jag för mig. Hehe. De kan funka de där me ibland!


Det var bara sex grader i vattnet därför var nog inte fisken lika mycket på hugget på morgonen. Men mot eftermiddagen när solen hade skinit på ordentligt så började det hugga mer och mer. De flesta hade då gett upp och åkt hem, men den som väntar på något gott...


När jag kände att hungern högg till i magen var det äntligen dags att beställa en hembakad baguette med ägg och räkor. Så praktiskt att de har såna där. Det finns nog inget bättre att mumsa på än de när man sitter och fiskar. Livet är bra gött ibland!


Är man en bloggnörd så är man. Haha. Extra glad bloggnörd när det vankas fiske!

Mätt i magen igen såg ett litet vak nära en klippbrant och började kasta mot det. Några kast senare högg det igen. En riktigt vild båge, mycket starkare än den innan! Den girade höger... vänster... sprattlade och kändes som en mycket mycket större båge. När den hamnat i håven var jag riktigt nöjd och stolt.
Jag blev så glad jag bara ville kyssa den! Nästan i alla fall. Thihi.


Vilken bra dag! Redan två stycken! Thomas tyckte jag dock lite synd om, han hade inte fått en enda än så länge.
Men det dröjde inte så värst länge ändå tills han hojtade till med ett plötsligt tungt spö i händerna. Yay! Nu såhär på eftermiddagen när alla andra åkt hem så nappade det på riktigt bra ju!


Det slutade med att vi drog upp ännu en båge var, min sista en lika vild som min andra. Jag hade till och med fått full pott på fiskekortet. Inte illa det inte!

Killens sista tog på räkmetet. Båda mina sista bågar tog på denna brun- och guldiga "Sigge". Bra grejjor det där, lockande gång. Killens sista tog på räkmetet.


Eftermiddagen var alltså bäst. Att prova nya platser funkade finemang. Kasta efter småvaken verkade oftast vara det mest effektiva så länge man inte plumsade i med helt fel drag. Hehe.

Här är alltså dagens troféer, mina till vänster och Thomas till höger. Vackra godbitar det där! Också ett garanterat måleriprojekt en vacker dag!


Fin dag, fint väder, fina fångster!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0