Caviarbuffé?

Sådärja, nu är nog allt inhandlat till regnbågsfisket i helgen. Rosa (såklart, men inte bara för att jag är tjej, den funkar fasen bäst! Thihi.) powerbait för bottenmete är en självklarhet att man måste ha med sig.

Istället för min kära Black Bee-spinnare (världens bästa spinnare enligt mig, funkar på gädda, båge och borre finemang) som var slut fick jag tipset i affären om denna. En Caviarspinnare! Haha. Kan det vara något tro. Låter gott i alla fall! Det ser rätt lovande ut både till färgen och modellen. Återstår att se vad den kan leverera och om Må Fiske kan sina grejor. Thihi.

Och titta! Fladen har blivit riktigt duktiga! Kommit med ett storpack "Sigge", eller Nordingen som de kallar dem. Klart det nappade inne på Coop med. Haha.

Förutom fiskeshopping har jag nu till och med lyckats få mig ett jobb! Äntligen! Åh, så jag har avskytt att vara arbetslös! Så nu jäklar blir det till att shoppa fiskeprylar i överskott så snart första lönen kommer in på kontot! Så fri jag känner mig allaredan, och så underbart att få göra någonting vettigt i livet igen! Yes yes yes! Har hoppat runt av glädje så mycket nu att knäna knappt fungerar alls längre!

Men först och främst är det båge som gäller. Me happy!! Very very happy!

Smaklöksretande idéer

Så underbart med regnbågsnapp! Vi klurande länge innan vi lyckades komma på vad vi skulle laga till av den vi tänke mumsa i oss dock.
När man tröttnat på att göra hel regnbåge i ugnen så fick vi till slut denna perfekta egenkomponerade idé som var helt gudomligt god!

Regnbågswok

Ris
Crème fraiche
Sweet chili-sås

Vi tog allting på en höft så ta mer av det du gillar och mindre av det du inte gillar helt enkelt. Hehe.
Woka fisk och grönsaker i oljan.
Krydda och strö över Lime Wok Spice Mix och tillsätt lite vatten.
Låt koka ihop och rör ner skaldjuren. Servera med ris och en klick crème fraiche ihopblandad med sweet chili-sås. Mums!

Måste även passa på att tipsa om denna mumsiga nya choklad med passionsfrukt ju! Jäklar, den måste jag shoppa mer av. Thihi. Någon mer som hunnit smaka den?

Vårkänslor på balkongen

Stjärnögon, mina underbara favoritblommor! När Bauhaus denna vecka hade såna för bara 25 spänn styck sprang jag direkt dit och inhandlade sex stycken att ha på balkongen. Balkonglådorna måste ju pyntas nu. Äntligen!

Men det blev inte bara spanska margeriter som de också heter, utan jag hittade även tre små jordgubbsplantor i olika sorter. Så kul med olika jordgubbar! Sorterna jag köpte var den tidiga Honeoye, den medeltidiga Sonata och den medelsena Korona. Är bara rädd för att det kan bli korsade jordgubbar om alla blommar samtidigt och humlorna vill smaka på alla. Hehe, spännande spännande.

Försöker undersöka sparris med. Tänkte jag skulle köpa såna frön, men det skulle ta tre år innan de gav skörd... Så nej, men på Plantagen skulle de få in sparrisplantor snart i alla fall nämnde de. Då kunde man skörda "redan" nästa år läste jag. Hehe. Men en sådan ska nog letas upp förhoppninsvis. Wiiie!

Några bärbuskar till kolonilotten måste inhandlas med. Det vore så roligt med särskilt lite röda vinbär som jag kan mumsa i mig som ett bottenlöst hål. Svarta vinbär som vi redan har två buskar är inte riktigt min grej... De kokar jag bara saft, sylt och gelé på. Hehe.

Naturbilder har det blivit igen ja...
Bland annat en på rabarbern på kolonilotten. Japp, nu har den kommit liiite längre och liiite närmare rabarberpajen!

Borta vid Livets Ords skola hittade jag denna glada ensamma vitsippa! Den första jag sett i år.

Hos sambons föräldrar var tulpanerna igång, riktigt vackra! Nu kommer våren med stormsteg.

Gammal goding

bild025 (MMS)

Åh, så sugen jag blev på choklad när jag hittade denna gamla bilden i mobilen! En sån vill jag vinna igen! Kanske man borde bli svarthårig nån gång med igen... Thihi.

Bluff eller båge?

Gaaah! Vilken lördag det blev! Upp kvart över fem för att trassla in sig i fiskegspön, frukost och väderrapporter.
Även fast jag var klädd som en Michelingumma högg det till i kinderna när vi traskade mot bilen lagom försenade med ögonen lysandes av tidsoptimismen.

Några minuter över sju, då starten gick för oss fisketokar, parkerade vi ändå till slut på Örsjöns lilla parkering, förvånade över att det inte var mer folk än det var där ändå, knappa femton bilar. Vi fick veta att isen inte hade gått upp för mer än åtta dagar sedan, så kanske tvekade många därför.
Örsjön, en söt sjö med put and take-fiske alltså. Regnbåge främst, men även lite öring och röding i små mängder skall finnas där någonstans.

De pigga och glada ägarna sålde oss varsitt fiskekort och sedan var det bara att ut och klampa i skogen. Stig upp och stig ner. En planka hal som is, av just frost jo, liggandes över en liten å blev en nötknäckare. Hur skall vi nu ta oss över denna utan att halka i? Vattnet såg inte sådär inbjudande varmt ut direkt... Och så fort man satte foten på plankan kunde man göra en äkta cirkusvolt. Hmm hmm... Men min fenomenala sout till karl kom ju på att man kunde lägga granris på den efter en stunds funderande. Sagt och gjort. Fortfarande halkigt men med lagom besvär kom vi faktiskt över. Hadiraja hej och vi kunde ställa oss på våran kära gamla klippa som visserligen var lika halkig den. Det gällde att kolla noga vart man satte fötterna. Fiske är inte bara en dyr utan även en mycket äventyrsrik hobby, inte sant?

Några timmar gick med räkmete och spinnfiske. Killen min hade ett par försiktiga hugg som släppte lika fort som de hakade på dock. Framåt lunch började hade de flesta runt oss dragit upp i alla fall en fisk per sällskap. Men det verkade lite trögt ändå... Särskilt för oss som alltid brukar ha tur just på detta "säkra" ställe.

Ett vak till höger. Jag balanserade på min lilla klippspets och försökte låta bli att fastna med linan i träden som hängde som hånfulla tentakler ut över vattnet. Jag lyckades få in en bra fjong och svinga iväg min lilla spinnare till slut ändå.
Den hann knappt landa förrän det högg till ordentligt. Äntligen! Första fisken! Första fisken för i år! Inte tappa inte tappa... Siiiiiitt kvar!
Och jodå, fast bågen var väldigt slö och så lätt ibland att jag verkligen trodde jag tappat den, så kom den till slut in, blank och fin. Plaskade lite extra innan den hamnade i håven. Yes! Dagen är räddad! Den första är alltid viktigast så att man kommer hem med något i alla fall. Hehe.

Firren tog på denna lilla spinnare. Köpt på Biltema har jag för mig. Hehe. De kan funka de där me ibland!

Det var bara sex grader i vattnet därför var nog inte fisken lika mycket på hugget på morgonen. Men mot eftermiddagen när solen hade skinit på ordentligt så började det hugga mer och mer. De flesta hade då gett upp och åkt hem, men den som väntar på något gott...

När jag kände att hungern högg till i magen var det äntligen dags att beställa en hembakad baguette med ägg och räkor. Så praktiskt att de har såna där. Det finns nog inget bättre att mumsa på än de när man sitter och fiskar. Livet är bra gött ibland!

Är man en bloggnörd så är man. Haha. Extra glad bloggnörd när det vankas fiske!

Mätt i magen igen såg ett litet vak nära en klippbrant och började kasta mot det. Några kast senare högg det igen. En riktigt vild båge, mycket starkare än den innan! Den girade höger... vänster... sprattlade och kändes som en mycket mycket större båge. När den hamnat i håven var jag riktigt nöjd och stolt.
Jag blev så glad jag bara ville kyssa den! Nästan i alla fall. Thihi.

Vilken bra dag! Redan två stycken! Thomas tyckte jag dock lite synd om, han hade inte fått en enda än så länge.
Men det dröjde inte så värst länge ändå tills han hojtade till med ett plötsligt tungt spö i händerna. Yay! Nu såhär på eftermiddagen när alla andra åkt hem så nappade det på riktigt bra ju!

Det slutade med att vi drog upp ännu en båge var, min sista en lika vild som min andra. Jag hade till och med fått full pott på fiskekortet. Inte illa det inte!

Killens sista tog på räkmetet. Båda mina sista bågar tog på denna brun- och guldiga "Sigge". Bra grejjor det där, lockande gång. Killens sista tog på räkmetet.

Eftermiddagen var alltså bäst. Att prova nya platser funkade finemang. Kasta efter småvaken verkade oftast vara det mest effektiva så länge man inte plumsade i med helt fel drag. Hehe.

Här är alltså dagens troféer, mina till vänster och Thomas till höger. Vackra godbitar det där! Också ett garanterat måleriprojekt en vacker dag!

Fin dag, fint väder, fina fångster!

Inspirationens ljuva toner

Ojsan, inte har jag tagit mig tid att sy något på sistone vilket jag verkligen borde. Men lite tygshopping har jag hunnit med. Lite fler prickar från Ikea...

...samt lite camouflage från Ohlssons tyger. Prickarna vet jag inte än vad det skall bli av, men camouflagetyget ska nog bli ett par shorts. Får se hur det går med det. Hehe. Wish me good luck!

För att få inspiration måste man ha bra musik. Dessa sköna toner från 1968 spelades mitt i popkanalen på finska radion helt plötsligt bara sådär. Letade upp den på Spotify direkt och bara njöt... Att en så gammal låt fortfarande funkar... Hehe. Min nya favorit!

Glasklara vårvyer

Efter att ha gått upp i omänsklig tid och fiskat båge i 12 timmar dagen innan, efter att ha plågats ordentligt under joggingpasset av min vän i ett par timmar och storhandlat med killen under femtio rundor inne på Coop så tyckte jag att det var dags att tvätta fönstrena. Utmattad och med träningsvärk och seghet i både fiskearmar och joggingben så tänkte jag att jag skulle ta det lite lugnt... Så jag tvättade fönstrena! Hahaha. Ibland är jag bara för rastlös! Balanserandes på en vinglig stol med skruvmejseln i handen står jag här och delar fönster och putsar, sprayar och gnuggar för glatta livet!

Tjohej! Rent blev det! ibland är man bara på så bra humör, bara sådär utan anledning (?) att man inte riktigt kan sitta still. Hehe. Men nu ser vi ju våren där ute ordentligt när den håller på att springa ut! Så bra det känns med rena fönster på ena sidan i alla fall. Nu vidare till fönstret i köket som snart skall bli lika fint det!

Utredning av oreda med mera...

Det var på tiden. Nu har jag tagit oskulden på jerkspöt! Haha.

Lagom till början på den vackraste solnedgång åkte jag och Thomas till Fjällnora då vi inte kunna hålla oss längre. Har man inte varit där på ett halvår nästan så är det på tiden man får komma tillbaka.

Ute på bryggan vid nudistbadet provade vi lyckan och jag fipplade med det sista med mitt nya jerkspö. Med tafsen på läste jag instruktionerna en extra gång och undersökte hur allt fungerade. "Multirulle... jaaa... det ska väl gå att kasta med en sån med förmodar jag?"

Och iväg flög Bustern! Yahoo! Stoppa med tummen när wobblern nådde vattenytan och börja veva in. Ryckigt, långsamt och lekfullt. Det där var ju inte så svårt!

Några kast till och jag lossade på kastbromsen mer och mer och kom längre och länge.
Najje! Efter cirka tio kast glömde jag ju så missade jag ju såklart att stoppa med tummen, man är ju så van vid haspeln som löser sånt där själv oftast! Poff! Skatbo i rullen! Morr!
Men med lite tur så klarade jag upp det värsta och kunde fortsätta. Yay!

10 perfekta kast till. Jag började ju bli rätt bra på det där nu. Självsäkerheten steg. Detta var ju faktiskt inte alls svårt!
Poff igen! Ånej! Jag glömde stoppa rullen igen såklart! Baskat åsså!!! Nytt upptrasslande.

Vi bytte brygga och jag fortsatte locka längs de små iskanterna som var kvar. Likaså gjorde killen min. Och smack så satt den där! Nej, inte för mig alltså. Snyft! Det var Thomas som ropade från andra änden av bryggan och behövde lite assistans.
Fram med gäddkroken och hoppandes bort till andra änden.
Den såg rätt tung ut den där... Spöt stod ordentligt böjt och men det syntes att det var en seg gädda så de knappt ryckte alls utan bara var en tung kluns som följde med mest. Som att dra upp en tegelsten från botten som lagt sig på bredsida. Hehe.

När den slutligen steg till ytan hade vi kameran igång och jag lyckades filma den första glimten till och med.

Ujuj, den besten var inte bara stor utan helt galet vacker. Ett naturens konstverk! Vi uppskattade den till 2 eller 2,5 kilo. Lagom gädda det för att vara vårens första.

Vill du känna på den? frågade Thomas. Jaaaaaa, såklart! Vill vill vill!
Jag tog spöt med stor lycka medan tegelstenen såsade med. Den fick liv några gånger och rymde ner under bryggan. Det var underbart att få känna på krafterna. De där rycken som man saknar så länge nu. Lyckorusen skjölde in.

Men icke leka med de söta bestarna. Runda tegelstenen vevades in för att få hänga i gäddkroken en sväng och bli opererad. men precis när gäddkroken kom i närheten av gällocket så svängde besten till, fick in linan mellan tänderna och slet av den och försvann ner under bryggan. Najje najje najje! Fasen också! Så får det ju inte gå till!

Hoppas verkligen han kan äta ändå och klarar sig bra. Gäddan verkade ju kunna öppna å stänga käften i alla fall som tur var. ibland är det inte lätt. Ibland får man dåligt samvete. Men men... Shit happens.

Jag gick tillbaka till mitt jerkspö, njöt snart av solnedgången igen. Hoppades på att kanske den där gäddan skulle nappa igen så vi kunde lösa problemet. Men nej. Icke... sån tur har man nog inte.
Tre olika jerkbaits provade jag, olika tekniker och allt jag konde komma på.

Fler bryggor avverkades och båtsnacket kom igång. Jo, vi borde shoppa oss en båt. En liten lagom utombordare, med 80-kärra att släpa med till västkusten i sommar. Det vore livet det! Meta makrill i bikini under gassande sol vid Lysekils kuster. Åka hem brun som en pepparkaka (eller röd kanske mer som en kräfta) och med bagaget fullt av havsfisk och Ullaredshopping. Hehe.

Det blev i alla fall ingen mer fisk eller hugg den kvällen. Men jag är nöjd ändå, jag fick ju prova mitt spö som jag väntat på så länge! Yahoo!
Nature is the shit! Hehe.

In the spot-light

Titta, jag ser prickar! Igen! Och igen! Och igen!
Dessa prickar klipps och pysslas med från det här...

...till det här... nja, för tillfället i alla fall!

Tyget kallas "Varmt rund" och kommer från Ikea, 39 spänn metern. Finemang värre!
Det blå jag höll på med senast får förbli hemligt ett tag till. Jag har stora planer för det nämligen! Thihi.

Ååååh, nu spelar grannen trumpet igen! Myspys! Jäkel på att vara duktig! Jag kan sitta och njuta hela dagen av den musiken. Såna högljudda grannar är de bästa grannarna!
Att vakna till ljuvlig trumpetmusik kan man inte göra med annat än ett leende på läpparna!

Däremot när de andra grannarna drar på technomusik tidigt på helgmorgnarna, bankar och bygger stup i kvarten, skriker på varann för att överrösta musiken och väsnas, då vill man inte bo i lägenhet längre, huga! Respektlösheten regerar ibland tyvärr... Var tog de trevliga människorna i Sverige vägen kan man undra ibland? När försvann respekten för att man inte är ensam i denna värld?

Vid havsöringsjägarnas hörna

I ett sällskap på fyra blev havsöringsjakt i Älvkarleby i helgen jo. Vi shoppade på oss ett antal tubflugor, s-formade drag i grönt och blått, fiskekort, trelekanden och sänken i campingkiosken. Som om vi inte hade grejjor med oss innan...
När det var dags att fota var det tyvärr bara den gröna skeden kvar... Illa illa.

Valde en go plats med bra fors till en början, där det brukar dras mycket fisk, knepande och knåpade med krokar och flugor.

Vattenflödet var rätt starkt, det duggade och haglade i små skurar till och från. Solen sken emellanåt och gav en varm känsla av sommar.

Jag provade i strömmen med både skeddrag, spinnare och tubfluga. I de lugnare bakvattnen likaså. I mer strömt, mindre strömt.

En fisk visade sig här och var några få gånger. Någon på andra sidan drog upp en liiiiten jäkel framför ögonen på oss, inte ens säker på om det var en öring dock, men det där rycket hade ju inte varit helt fel att få känna på.

Jag fastnade olyckligt ett antal gånger och blev av med två tubflugor, fyra sänken och två drag varav den ena var min älskade favorit den gamla och riktigt bra morilden seatrout (sötnosen på bilden ja...) som jag fått så fina regnbågar på. Simmar riktigt läckert!
Man vill ju verkligen bara sparka till någonting när man blir av med ett drag man haft så länge och som blivit bra kärt... Hemska känsla!

Men men... lite svinn får man räkna med och ta allt med en klackspark. Hehe.

Korvgrillning räddade magen från att hungra ihjäl när man till slut upptäckte att det även finns mat i denna värld med då man bara var så inne på att den endast bestod av fiske.

Naturbilder blev det gott om. Bland annat av blåsippor som redan poppat upp och slagit ut.

Vatten är så vackert att fota. Aldrig likadant på två bilder. Och att få undra över vad som gömmer sig under ytan.

Men någon fisk blev det inte. De visade sig för oss bara för att lipa åt oss under de där dryga nio timmarna vi försökte locka dem iland. Elakingar!

Innan vi skulle hem ringde en av sällskapets vänner, meddelade att han hade fått jackpot dagen innan. Tre havsöringar, fullt fiskekort. Då ville jag bara kasta min Rapala-keps på marken och hoppa och stampa på den. Orättvisa är vad det är! Mwaaaaa!

Såg nu att endast nio fiskar hade dragits upp dagen vi var där. Damen i campingkiosken sade att det var väldigt mycket folk fiskandes den dagen. Ändå bara nio fiskar. Dagen innan sjutton fiskar uppdragna och inte lika mycket folk. Något måste jag ju hitta att skylla på när jag gjorde allt jag kunde komma på för att locka upp de små illbattingarna. Thihi.

Aja, man kan inte ha tur jämt! Snyft...
Men nästa gång tar jag dem!

Nä, jag ska inte vara för pessimistisk nu. Men ibland vill man ju verligen ha ett hugg i alla fall! Vädret var toppen, trevliga människor, bra sällskap, underbar utflykt! En riktigt bra dag fast det inte nappade för någon av oss!
Jag blev till och med solbränd! Helt knallröd var jag i ansiktet när jag kikade mig i spegeln, förutom en vit rand högst upp i pannan där kepsen satt. Fiskebränna är finfina grejjor det, man får alltid lika söta ränder och bara sol på ovansidan på vevhanden.

På tal om söta prylar. Karln min har ju massakerat ett fiskespö, jag fick ont i magen bara han sågade itu det! Sedan skar han ut ett hål i den radiostyrda båten han fick av mig i julklapp förra året ( tacksamt, hehe...) och kastade i det nu nedkortade spöet. Några tomma colaflaskor fästa med gummisnoddar som stöd och ja, han är förlåten. Nu blir det nytt sorts fiske i sommar. Haha. Hoppas bara inte storgäddan nappar. Detta ska blir skitkul att prova!
Radio con-trolling hörde jag att det kallades. Fyndigt!

Det var på tiden förresten. Min nya jerkrulle haver nu ordentligt med lina på sig. 0,36 i tjocklek för de stora bestarna.

Kan inte vänta tills jag kan ut och prova det, vilket borde bli någon dag nu i veckan! Det rycker ju i fingrarna av fiskefeber!

Eller nja, vänta ett liiiitet tag, träningsvärken har satt in ordentligt efter att jag höll i spöt i forsarna. Nu är det vår! Snart är fiskemusklerna back on track då många fiskepass redan är inplanerade! Tjohoo, så kul det skall bli!

Den som väntar på något gott...

Nu spirar det för fulla muggar bland förodlingarna. Fjärilsblommor och ruccolasallad hade raketbränsle i arslet och kikade upp bara ett par dagar efter de intagit sina små boenden.

I skrivande stund har mer än hälften kikat upp, långa och rangliga då de tyvärr måste bo en bit ifrån balkongen och fönstrena, men nog varmare för dem då det drar så jäkligt därborta.

På tal om blomster så lockade dessa små vårstjärnor jag hittade på en långpromenad en hel himla massa nässelfjärilar! Det var nog tio stycken bara precis där som virvlade runt. Då kändes det verkligen som vår. Underbara vår!

En annan långpromenad under veckan resulterade i dessa naturvyer...

Åkrarna börjar till och med sakta men säkert bli gröna.

I Älvkarleby hade blåsipporna dykt upp, blommandes som tokiga! Söta söta söta!

Fick även världens sötande present av min älskling. En liten bukett tussilagos som jag tyvärr glömde fota.
Idag plockades i alla fall nya tussilagos, ett helt gäng att fota loss på.

Fotade i alla fall denna lilla ensamma tussilago med på föräldrarnas kolonilott med, plus några fina små krokusar i skiftande färger.

Visste ni förresten att tussilagons riktiga namn är hästhovsört? Också kallad bara hästhov. Tussilago kommer av att den heter "Tussilago farfara" på latin.
Söta små krabater!
Man borde nästan brodera en... Hmmm...

Snart blir det även rabarberpajer i överflöd igen! De har börjat kika upp! Tadaaa!

Nu är det nog inte långt kvar tills jag får svar på om hur det gick på jobbintervjun. Senast om två veckor var det och jag hoppas och hoppas på ett bra svar. Chansen var dock 10 plaster åt 50 intervjuade...

Om inte så får jag väl se fram emot en tripp till västkusten med en biologikurs i sommar och sen sömnads- och försäljningskurser till i höst. Om jag inte hittar något annat jobb såklart. Det är jobbigt att vara arbetslös länge, tur att det finns folk omkring en som piggar upp och ger stöd. Ni är änglar!

Några kom på min lilla Wii-kväll igår. Mycket, mycket, mycket trevligt hade vi! Utan en enda droppe alkohol! Det du! Thihi.

Ta hand om er alla därute!

Havsöringsfeber

Snart blir det ut på jakt igen. Denna gången iväg mot de heliga havsöringarnas färdvatten.
Detta tillsammans med fler tubflugor har jag att locka med.

Hoppas på några goda matcher!
Nu måste sovas så jag orkar fajtas extra koncentrerat...

Skifiske på oss!

Sötnöt!

Ojojoj, denna paj har jag längtat efter att göra ändå sedan jag åt en bit för första gången för någon månad sen. Min egen blev nästan lika bra med recept från Ica, plus att jag fick knapra i mig massor med nötter vid sidan om.

Pecanpaj

1 tsk vaniljsocker
3/4 dl farinsocker
2 msk vetemjöl

Börja med degen. Skär smöret i tärningar. Nyp ihop eller mixa i matberedare smör, mjöl, socker och 1 tsk salt.
Tillsätt 1 1/4 dl iskallt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Lägg i plastfolie och låt vila 1 timme i kylen.
Sätt ugnen på 150°C. Smält smöret. Vispa äggen och blanda med smör, sirap, vaniljsocker, farinsocker och vetemjöl. Tillsätt nötterna.
Kavla ut degen på ett mjölat underlag. Klä en pajform, ca 28 cm i diameter, med degen. Nagga med en gaffel. Häll smeten i formen och tillaga i ugnen 40–50 minuter. Servera gärna med vaniljglass.

Pecanpajen blev riktigt poppis både hos sambo och föräldrar. Wiiie!

Och medan jag pysslade med mina frön och krukor så svängde killen ihop världens lyxmiddag! Helstekt oxfilé i ugn med ugnsbakad rödlök, palsternacka, potatis och morot och kanarell- och cognacsstuvning! Allt perfekt tillagat! Vilken underbar karl jag har! Puss på dig! Kvinnans väg till hjärtat går nog fasen också genom magen jo!

I hopp om godare tider

Igång med lite långpromenader, nästan en mil igår och en halv idag, så måste jag ju belöna mig själv lite. Vad passar då bättre än ett besök på fiskebutiken? Må fiske här i Uppsala hade ju ett rätt bra sortiment på jerkbaits med. Efter ett långt funderande blev det denna lilla best.

En Baby Buster i färgen Hot Pike. Sötsak!

Illa att såna där drag är så dyra, annars hade jag ju shoppat på mig bra många till. Ett par shallow som skitmörten och pumpkin pearchen. Den där sjunkande papegojan har man hört många goda ord om med. Ah, det är inte lätt med habegär.

Snart är det regnbågstider med ju, så några lagom små krokar att gömma i powerbaitkulorna fick också följa med hem. Roligt fiske det där! Regnbågar rycker ju på riktigt underbart när de hugger!

Två flugor i en smäll

Söka jobb och plantera på samma gång! Hehe. Hur gör man då det? Jopp, man lägger ut senaste Platsjournalen i delar över hela golvet som underlägg så kan man läsa jobbannonserna när man lyfter på krukorna och ska kasta i jord och frön i dem, hehe... Så smart jag är!

Visserligen blir sidorna bra geggiga efter ett tag, men tanken är ju fin.
Hade slut på tidningspapper dock efter att ha lagt ut Platsjournalen över hela golvet, behövde ju en hel del till att lägga i småbitar längst ner i krukorna så att vattnet inte rinner rakt igenom. Men någon måste hört min bön för plötsligt damp det ner en hög reklam i brevlådan! Tack! Ibland har man tur! Thihi.

Växthuset är nu i alla fall fyllt till max. En olidlig väntan återstår. Jag vill ju se det sticka upp en liten grön rackare strax efter att jag vattnat. Thihi.

Mycket blev det planterat i alla fall, det kan man lugnt säga. Från alla dessa små påsar fick fler eller färre frön hoppa ner och leka i jorden. Hoppas de växer sig stora och starka nu mina små älsklingar!

Kolonilotten blev besökt den med. Mina kära vingliga potatisplantor försökt tyvärr bryta sig ut ur sina mjölktetror, rötter överallt och alldeles för långa och rangliga. Jag kanske odlade dem liiite för tidigt ändå. Thihi, men den som lever lär.

De fick hoppa ner i geggamojjan på kolonilotten, överlever nog tyvärr inte men man vet aldrig! Sista chansen, något måste man ju göra! Andas små gröningar! Överlev!

Solskensutflykt

Skarholmen är ett riktigt vackert ställe att fiska på. Det blev en snabbkik där igen och denna gång var äntligen vattnet närmast Fyrisåmynningen isfritt.
Så fram med backup-spöet och iväg med några kast. Vi hade fortfarande bara det knallrosa atomdraget med, men hjälp, vad skitigt och grumligt smältvatten det var, nästan lika jäkligt som i Fyrisån själv. Så den färgen kunde nog inte vara bättre.

Alla bryggor var inte lika lättillgängliga inte. Vissa hade lagt sig helt under vattnet som hade krypit riktigt högt upp.

Men vi hittade ett par att stå på ändå. Lockade med atomdraget längs vasshörnor och iskanter... men nej, inga napp idag inte. Nästa gång ska jag klura ut hur mitt jerkspö fungerar. Leta mig iväg till en fiskeaffär och shoppa en flytande buster jerk i någon glad färg som antagligen måste fungera bäst i detta skitiga vatten nu. Papegojan kanske, eller någon som har någon annan bra att rekommendera för skitigt vatten? Hehe.

Sola lite och stirra upp bland träden denna ändå underbara dag av vår, vår vår! Något mer behövdes inte för att lugnet skulle vara perfekt. Det finns verkligen inget bättre än att få vara ute i naturen!

Helst skulle jag bosätta mig i en timmerstuga mitt ute i skogen, ha några höns, några får, en bössa och en fiskesjö eller havet nära, en liten båt... Leva på det naturen har att erbjuda och besöka staden en gång varannan månad bara för att köpa det nödvändigaste. Denna stress, dessa avgaser, denna strålning, denna press, denna klaustrofobi en stad består av borde man få slippa för några år.
Fast såklart skulle jag sakna all shopping, ett jobb när jag väl fått det vilket är snart hoppas jag, bekvämligheten och närheten till allt, vänner och familj...
Det får väl bli en sommarstuga då... där jag ska lyssna på finsk radio hela somrarna, lösa korsord, sy, pyssla och måla av naturen mellan jakt- och fiskepassen!

Tomhet

Planteringstider! Det ena växthuset är nu rengjort, påbyggt på höjden, insläpat i vardagsrummet till sambons smärre förtjusning... Thihi, jag bara stökar till det!

Nu ska krukorna fyllas. Åh så spännande, vad skall det bli i alla? Ja, inte vet jag, det får vi se snart när jag ska gå igenom mitt frölager! Här ska förodlas så det står härliga till!

Efter att ha varit på den där jobbintervjun som gick rätt bra enligt mig i alla fall (det är så svårt att veta vad intervjuaren tycker och tänker... iiiiih! Otåligt väntande nu på svar..) så belönade jag mig själv med att köpa mig en klätterros förresten! Nu fattas det bara en spaljé så ska vi se om de kan klättra sig upp nånstans i sommar! Så vackert det kommer att bli!

Release me!

Kära Fyrisån,

"Det är inte fråga ifall OM den kommer svämma över utan NÄR den kommer svämma över!" var det någon som sade i helgen.
Själv kan jag nog inte annat än hålla med. Så mycket vatten det var allaredan och därtill även rätt bra drag i strömmen! Snart kan man fiska i hela stan! Thihi.
Hagen som brukar vara full av kungsängsliljor om sommaren var redan översvämmad en del till och med.

Men oj, så underbart. Igår var vi verkligen igång igen. De första kasten i öppet vatten!
Så jag har längtat! Det spelade ingen roll att det bara var skitiga lilla Fyrisån. Spänningen av att det kanske stod ett monster någonstans och lurade någonstans i vattnet med säkert nära noll i siktdjup var för eggande.

Få vika upp haken, låta linan löpa iväg med det skrikiga rosa atomdraget, lockande veva in det både upp- och nedströms... Detta är livet! Underbart!
Mitt rosa drag borde ju ändå varit helt perfekt i det där vattnet. Frågan är mera om det verkligen kan leva så många fiskar i denna gegga. Stackarna!

Inget hugg nej tyvärr, hann inte stanna kvar länge heller så blev bara knappa tio kast. Men lugnet i kroppen sköljde in över en då man väntat hela lång vintern på denna stund. Hehe. Nu är det bara det där välbekanta ryckandet i linan som är nästa prio nummer ett!

Nä, det får bli fiskbullar på burk tillsvidare. Goa grejjor det! Helst kalla direkt ur burken! Mumma!

Och imorrn blir det jobbintervju, wish me good luck. Hehe. Får jag det blir det fiskegrejjor för hela lönen! Haha.

Livet är hårt

Så fruktansvärt! Vilken vrede!

Åkte förbi Älvkarleby en sväng en eftermiddag av påskhelgen för att ta en promenad runt på Laxön och se hur det stod till med fiskefolket där.

Vackert väder... skinande sol och vacker vårdag... ett par fiskar uppskrivna på fångstrapporten... nöjda herrar fiskandes med tubfluga och drag... allt vara bara så perfekt!

Nästan allt...

VAR ÄR MITT FISKEKORT??? VAR ÄR MITT FISKESPÖ??? VAR FLÖG MITT GODA HUMÖR???

Jag verkligen led... vred mig i plågor där jag stod. Förbaskad och rastlös...
Hemska promenad. Aldrig mera hit utan ett spö nej!

Får väl trösta mig med att på internetfiskerapporten hade det bara dragits upp 5 öringar den dagen... var 0 grader i vattnet och rätt lite i vattenflöde. Men om ett par veckor blir det nog ett återbesök, hoppas på lite varmare i vattnet och mer huggvillig havsöring då. Yay!

Påskbestyr

Nämen titta! Snart klart! En kreativ påsk minsann fast man åkt runt som en tok. Thihi.
Egen design med dubbla volanger och kantstickningar.
Japp, ett förkläde var ju inte en sån dum idé ändå! Men jag är inte riktigt färdig... Jag sparar det bästa till sist naturligtvis... Den som väntar på något gott...

Ojsan, titta vad jag hittade på Ikea häromdagen. Prickar till förbannelse. Jag kunde bara inte motstå, så det blir nog faktiskt ett förkläde till! 39 spänn metern! Iiiiih! Uss, sikket bra pris!

Men kanske man kan göra något mer av dessa prickar... Nån som har en bra idé? Ett par kuddfodral vore ju ändå lite coolt i och för sig... En vårigt blå färg var det ju med!

Påskpyssel

Hmmm.. detta kan bli spännade...
Men vad ska det bli tro? Blått, blått som en vacker sommardag på sjön... med... volanger?

Kan mina ritningar hjälpa tro? En bakelse mitt uppe i alltihop. Knasigt, knasigt!

Glad påsk gott folk! Hoppas ni får det riktigt gudagött!